Skollokaler Örnsköldsvik

Så här tycker eleverna om sin skolväg

4 kommentarer

Trafikskylt barn

Kommunen och dess trafiksäkerhetsgrupp kraftsamlar kring elevernas skolväg. Ett steg är att ta reda på vad eleverna vet och tycker. Det skedde med en trafikenkät till alla grundskolans elever i årskurs 4-6, totalt cirka 1900 elever.

Hälsobesked från eleverna i Örnsköldsvik! Bortsett från dem som behöver åka skolskjuts föredrar eleverna att gå eller cykla till skolan. När eleverna själva får svara om sin skolväg tvättas fördomen bort om bekväma elever som helst åker bil. Här följer en del statistik och funderingar kring den trafikenkät som eleverna i årskurs 4-6 fick besvara i höstas.

Totalt fick 1900 elever möjlighet att svara på enkäten. Frågorna har redovisats i ett tidigare blogginlägg.

Totalt svarade 843 elever, vilket innebär en svarsfrekvens av 44 procent. En betydligt lägre svarsfrekvens än vad kommunens trafiksäkerhetsgrupp räknat med, men ojämnt fördelad. Beträffande en hel del skolor ger svaren en bra grund att stå på. Mer än 75 procent av eleverna svarade vid följande skolor: Alneskolan, Björnaskolan, Bredbynskolan, Domsjöskolan, Gideåskolan, Gottne byskola, Hemlingskolan, Husumskolan, Norrflärkeskolan, Sidensjöskolan och Skorpedskolan. Allra bäst svarsfrekvens lyckades Gottne byskola nå, där uppsamlingsheat gjorde att man kunde nå 100 procent, men flera av de övriga omnämnda närmade sig också full pott. I gengäld var det ungefär tiotalet skolenheter som inte lämnade några svar alls eller så gott som inga.

Närmast kommer svaren att analyseras för respektive skola, där så är möjligt, och ge ett bättre beslutsunderlag för kommande trafiksäkerhetsåtgärder. Tanken är att enkäten ska följas upp inom några år. Det ger möjlighet att se vilket genomslag insatta åtgärder fått, men också att ringa in givna problem för vissa skolenheter, med mer riktade frågor.

Här följer lite sifferexercis utifrån elevernas svar. Notera då att flertalet skolor som har bra svarsfrekvens har många skolskjutsåkare:

Jag tar mig TILL skolan

Vid sommarväglag Procent
Jag cyklar 41
Jag går 18
Jag får skjuts 15
Jag åker skolskjuts 26

 

Vid vinterväglag Procent
Jag cyklar 4
Jag går 38
Jag får skjuts 29
Jag åker skolskjuts 29

 

Jag tar mig FRÅN skolan

Vid sommarväglag Procent
Jag cyklar 40
Jag går 22
Jag får skjuts 7
Jag åker skolskjuts 31

 

Vid vinterväglag Procent
Jag cyklar 3
Jag går 46
Jag får skjuts 16
Jag åker skolskjuts 35

 

Om du får skjuts, varför är det så?

Flera svar var möjliga Procent
Skolvägen känns inte säker 6
Det är för långt till skolan 17
Mamma eller pappa vill skjutsa 15
Jag vill bli skjutsad 52

Här ska dock noteras att flera skolor som är prioriterade för trafiksäkerhetsåtgärder har en dålig svarsfrekvens och därför inte påverkat det första alternativet.

 

Om du cyklar, varför är det så?

Flera svar var möjliga Procent
Skolvägen känns tillräckligt säker 7
Det är nära till skolan 32
Mamma eller pappa vill det 6
Jag vill det själv 22

 

Det är viktigt att …

Procent (varav mkt viktigt)
Vägen är bra upplyst 93 (57)
Bilarna inte kör för snabbt vid skolvägen 92 (59)
Bilarna stannar när jag ska korsa vägen 91 (58)
Det finns en säker plats att kliva av/på 91 (48)

Dessa fyra påståenden var i särklass bland de tolv påståenden eleverna hade att ta ställning till.

Kopplad till denna fråga var frågan om det stämmer:

Det stämmer helt att … Procent (stämmer delvis)
Det finns en säker plats att kliva av/på 55 (37)
Det inte finns några otrevliga människor längs vägen 51 (31)
Vägen är bra upplyst 40 (48)
Bilarna stannar när jag ska korsa gatan 33 (54)

 

Enkäten riktade sig till de elever som just fått börja cykla till skolan. Vid de flesta av kommunens skolor gäller nämligen att skolan rekommenderar föräldrarna att inte låta eleverna börja cykla till skolan förrän i årskurs 4. Årskurs 4-6 blev därför att se som ett representativt urval, för att få korn på trafikfaror längs skolvägarna och elevernas uppfattningar om dessa.

Författare: Eric Bagger

Den här bloggen startade hösten 2014 när jag som projektledare arbetade med att ta fram en så klok och långsiktig lokalförsörjningsplan som möjligt, för skolorna i Örnsköldsviks kommun. Jag har sedan fortsatt att arbeta med skollokalsförsörjning, krisplanering och säkerhetsfrågor. Jag har yrkestiteln utredare. Jag har 21 års erfarenhet som områdeschef, rektor och förskolechef, dessförinnan 16 års lärarerfarenhet. Här på bloggen kan du följa arbetet med skolans lokalförsörjning men också annat gott och blandat kring skolans och kommunens verksamheter.

4 tankar om “Så här tycker eleverna om sin skolväg

  1. Ping: Mest läst! | Skollokaler Örnsköldsvik 2018

  2. Ping: Världens farligaste skolvägar | Skollokaler Örnsköldsvik 2019

  3. Ping: Trafikenkät 2019 | Skollokaler Örnsköldsvik

  4. Ping: Cykla till skolan | Skollokaler Örnsköldsvik

Lämna en kommentar